Geplaatst aan de Sprengeweg 2 zuilen, aan de Generaal Van der
Heydenlaan 2 zuilen en aan de Regentesselaan 1 liggende zuil.
Ze zijn uitgevoerd in wit marmer (4 zuilen) en Belgisch hardsteen
(1 liggende zuil), maar toch doen ze niet alleen aan zuilen denken.
Stuk voor stuk hebben ze iets van bomen die door de wind en regen
hun taken en bladeren zijn beroofd. Nu is die associatie niet voor
niets. De allereerste zuilen zoals die door de oude Grieken toegepast
werden, waren afgeleid van boomstammen, maar dan versteend en geperfectioneerd.
Dat idee is door kunstenaar Peter van der Locht benadrukt door
deze zuilen annex bomen uit te voeren naar de Gulden Snede, een
verhoudingsmaat die al eeuwenlang wordt beschouwd als de perfecte
harmonieuze vorm.
Bij de Gulden Snede wordt een lijn zodanig
in twee ongelijke delen gedeeld, dat de verhouding van de kleinere
tot de grotere hetzelfde is, als die van de grotere tot het geheel.
De vijfde zuil aan de Regentesselaan doorbreekt de opstaande reeks.
Deze is omgevallen.